blogbongok

Menara Warisan Merdeka

In Memang smart bongok on November 11, 2010 at 6:49 pm

Salah satu agenda yang dibentangkan dalam bajet 2011 ialah mengenai projek megatron untuk membina satu lagi mercu tanda negara -bangunan pencakar langit-Menara Warisan Merdeka. Anggaran kos pembinaan sekitar RM 5 Billion!! wadefak??

Walaupun ramai yang membantah, tapi Perdana Menteri tetap bertegas dengan idea tersebut! padahal takut kat bini. Alasan?  menara ni akan membawa keuntungan yang tak terkira banyaknya untuk jangka masa panjang.  Menara ni mempunyai 100 tingkat. Kalau siap, maka lupuslah dikau wahai KLCC dari ingatan rakyat. Muahaha!

Menara Warisan Merdeka jika nak dibandingkan dengan ketinggian menara-menara lain

Sumber: Malaysiakini


Tapak menara wadefak tu

Sumber: Kulanzsalleh

 

Tapi sejauh mana penerimaan rakyat Malaysia terhadap pembinaan Menara Warisan Merdeka ni?? Hurm, bak kata pepatah “ikan di laut, asam di darat, dalam periuk, bikin mufakat”. Eh, tiada kena mengena pun sebenarnya. Ntah la, tiba-tiba je aku teringat kat suparjo dengan raju. Bongok. Kita lihat apa respon penduduk negara kita dalam facebook di mana tertubuhnya fans page ‘Kami Sokong Menara Warisan‘ dan ‘1M Malaysians Reject-100 Storey Mega Tower

 

 

 

 

Seperti mana yang dapat dilihat, lebih daripada 240 ribu spesis homo-sapiens di Malaysia tidak setuju dengan pembinaan Menara Warisan Merdeka ni jika nak dibandingkan dengan yang setuju. Apa kata PM kita? bunyi kata ‘rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’. Nak pilih diutamakan ke didahulukan? Muahaha!

Tapi tengok la dulu. Dulu kala ketika kerajaan mencadangkan pembinaan KLCC pun berlaku juga kes seperti ini dimana ramai yang membantah bermati-matian. Tapi sesudah hampir satu dekad pembinaan KLCC, dapat dilihat betapa banyaknya manfaat menara tersebut kepada negara. Jadi? Terpulanglah kepada anda semua.  Undi adalah rahsia.

kreatif tak aku? penat ni melukis ni!

 

  1. cuba ko tgk kawasan Menara Gajah Putih tu dekat ngan kawasan pa… ada diorang mintak persetujuan ngan rakyat x?? xda pn… men bedal suka ati jaa…. da la dkat ngan kawasan skolah… bkn 1 tp 4 skolah… jalan kat situ yg mmg da jam… jd lagi jam masa bina ngan lepas siap…

  2. wahh..bagus pemikiran kucing ni, apa nak dibuat, kita sbg rakyat..haha, mogok je la apa lagi

  3. salah 1 tanda akhir zaman
    bgnan yg d bina mencakar langit

  4. Biasa la tu..typical pemikiran rakyat Malaysia…terutamanya melayu, masih tak paham apa itu kemajuan, pelaburan dan ekonomi. Bab kondem-mengondem, curi tulang, takut perubahan, serah je pada orang meayu..kita jaguh tu… Wahai anak bangsaku berubah la kita ke pemikiran minda kelas pertama. Bukan menganga mulut ke langit mengharapkan rezeki bedebokk jatuh ke muka.. Marilah kita berusaha dan menyokong usaha kerajaan untuk anak2 generasi kita di masa depan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: